De stelling - november 2024
Veel mensen fietsen in en naar Goes. Iedereen is het erover eens: fietsen is gezond en goed voor het milieu. We vroegen de gemeenteraadsleden of er méér ruimte voor fietsers in de stad moet komen, ook als het verkeer daardoor op sommige plekken vastloopt.
D66
Martin Wissekerke: ‘D66 Goes is het eens met de stelling dat er meer ruimte moet komen voor fietsers in de stad. Ook als dit soms de doorstroming vertraagt. We moeten nadenken over hoe we in de toekomst willen reizen. Het autoverkeer kan niet steeds maar blijven groeien. Er is in de toekomst simpelweg niet meer genoeg ruimte. Fietsers nemen veel minder plek in dan auto’s. En fietsen is bovendien goed voor je gezondheid en het milieu. Door de fiets voorrang te geven, maken we de stad niet alleen duurzamer, maar ook gezonder. Daarom vinden wij dat fietsvriendelijke wegen belangrijk zijn voor de toekomst van onze stad.’
NIEUW GOES
Piet Bal: ‘Wij vinden dat fietsen door de stad beperkt mag worden tijdens winkeluren. Er moeten dan wel goede fietsparkeerplekken worden ingericht aan de rand van het stadscentrum, beveiligd tegen diefstal. Fietsen gaan sneller met de opkomst van de elektrische fiets. Vaak komt het voor dat fietsers door te drukke en smalle straten fietsen en voetgangers belemmeren. Onze boa’s kunnen helaas niet overal zijn. Dus moeten we de ruimte fysiek aanpassen om fietsen onaantrekkelijk te maken. Dit zou je tijdens winkeluren kunnen doen met zigzagpatronen van verrijdbare bloembakken, beheerd door ondernemers. Zo kunnen zij voor en na de winkeltijden, of als nooddiensten erlangs moeten, de bakken verplaatsen. Tijdens winkeluren kunnen enkele fietsroutes open blijven. Buiten winkeluren willen we alles openhouden. De binnenstad moet altijd bereikbaar blijven voor omwonenden en mindervaliden. Tijdens het uitgaan in de avond is het fijn als iedereen snel en veilig naar de stad kan.’
CDA
Easther Houmes: ‘CDA Goes staat voor een toekomstbestendig verkeersbeleid waarin iedereen – fietsers, automobilisten en voetgangers – veilig en vlot kan deelnemen aan het verkeer. Fietsen draagt bij aan een schonere en gezondere gemeente. Daarom willen wij meer ruimte voor de fiets. Dit mag echter niet ten koste gaan van verkeersveiligheid en doorstroming. We hebben als gemeente de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in veilige fietspaden. Fietsparkeren heeft onze aandacht en we willen graag oplaadpunten voor elektrische fietsen in een autoluwe binnenstad. Het CDA wil laten onderzoeken of hubs met elektrische deelscooters en fietsen rondom de stad en de dorpen een bijdrage kunnen leveren. Daarbij willen we overlast voorkomen. Wij geloven dat dit kan! Meer ruimte voor de fiets betekent ook kijken naar de effecten voor automobilisten en voetgangers. Het CDA Goes staat voor verkeersoplossingen die de veiligheid vergroten en de stad bereikbaar houden voor iedereen.’
PARTIJ VOOR GOES
Ferdi Korsuize: ‘Fietsen is gezond voor iedereen en goed voor het klimaat. Maar het scheppen van ruimte voor die fietser in de stad is zeker in bestaande, bebouwde gebieden een uitdaging. Meer ruimte in de stad voor de fietser vinden, mag een doel zijn. Maar dat doel mag de middelen niet heiligen, zoals het spreekwoord zegt. Voetgangers, scooterrijders en automobilisten mogen geen hinder ondervinden van de fietser, zoals omgekeerd ook hetzelfde geldt. Samen vormen wij allen het verkeer in de stad en moeten wij de beschikbare ruimte gebruiken. Door hier rekening mee te houden tijdens de aanleg of het herinrichten van bestaande wegen, kan de gemeente hiervoor zorgen. De aanleg van fietstunnels - zoals op het Tiendenplein en (als het aan de Partij voor Goes ligt) binnenkort bij het Ronda Gosaplein - zal hier zeker aan bijdragen.’
PvdA-GroenLinks
André Alting: ‘De PvdA-GroenLinks is voor het gebruik van de fiets. Daarom willen wij meer ruimte voor fietsers. In de stad, maar natuurlijk ook daarbuiten. Steeds meer mensen fietsen tegenwoordig op een elektrische fiets en verplaatsen zich sneller over de weg. Ook zien we steeds meer mensen op verschillende soorten fietsen door de stad gaan. Dit alles vraagt om meer ruimte. Fietsers in Goes belemmeren de doorstroming in onze stad nauwelijks. Als er ergens in de stad opstoppingen zijn, komt dat doordat er op hetzelfde moment gewoon heel veel auto’s tegelijkertijd zijn. Die ook nog eens allemaal naar ongeveer dezelfde plek willen. Bijvoorbeeld naar bedrijventerreinen of het centrum. Met de extra ruimte willen we: meer bredere en gescheiden fietspaden, verkeerslichten eerder op groen, op meer plekken voorrang voor de fiets, meer fietssnelwegen tussen dorpen, wijken en het centrum en meer veilige fietsenstallingen.’
VVD
Gert Kruitbosch: ‘Wij zijn voor meer ruimte voor fietsers in de stad. Maar NIET als dit de doorstroming belemmert. Waarom zouden we de doorstroming willen belemmeren? Hier heeft toch geen enkele burger wat aan, ook de burger op de fiets niet. Wij hechten er wel waarde aan de verschillende verkeersstromen zoveel mogelijk uit elkaar te houden. Dat komt de veiligheid en de doorstroming ten goede. De fietsonderdoorgangen bij het Tiendenplein zijn daar een goed voorbeeld van.’
SGP-ChristenUnie
Johnny Lukasse: ‘De SGP-ChristenUnie wil meer ruimte en veiligheid voor fietsers in Goes. Fietsen is goed voor je gezondheid. Het zorgt voor minder auto’s op de weg en het helpt het milieu. Wij vinden het belangrijk dat er meer veilige fietspaden komen. Dit is beter voor iedereen in de gemeente Goes. Tegelijkertijd vinden we dat het autoverkeer ook goed moet blijven doorrijden. We willen dus wel meer ruimte voor fietsers, maar niet als dat grote problemen geeft voor auto’s. Het moet goed in balans blijven. Op die manier zorgen we voor een veilige en gezonde omgeving, zonder dat het verkeer vastloopt. Wij willen daarom geld vrijmaken om fietsen veiliger te maken in de gemeente Goes. Dit past bij onze visie op een gezonde, duurzame en leefbare gemeente. Zo blijft de gemeente Goes een fijne plek om te wonen, met veilige wegen voor zowel fietsers als automobilisten.’